Wednesday, 3 October 2012

Berbahagialah Wahai Ibu!

Sekali diimbas, tiada yg luar biasa yg ketara dlm rutin hari ini ... bila dikenang kembali, diri merafakkan kesyukuran kerana diberi kesempatan utk bertahajjud seketika di awal pagi tadi.. sebenarnya, semenjak melepaskan Ramadan beberapa minggu sudah, saya berazam utk cuba mengekalkan kemanisan & momentum ibadah seolah2 nikmat Ramadan dirasai sepanjang tahun!

Subhanallah! Betapa indahnya bila diberi peluang utk ber'privasi' dgn-Nya di keheningan malam walaupun seketika.. hati berbunga2 sepanjang hari ini! Begitulah, tingginya khasiat berqiam, bertahajjud dan penyerahan secara total kpdNya semata-mata...

Alhamdulillah, Allah SWT membuka hati & fikiran utk melihat aspek pengabdian ini dlm konteks yg lebih luas.. yg tidak hanya terbatas kepada ibadah khusus secara fardiyyah sahaja.. malah sedar atau tidak, anugerah Allah buat diri sebagai seorang isteri & ibu merupakan suatu peluang yg berlipat kali ganda nilainya utk terus menagih Cinta & Rahmat dari Dia yg Amat Menyintai hamba2-Nya...

Saya mulai insaf memikirkan bahawa.. walaupun jarang berkesempatan ber'uzlah' dgnNya spt hari ini... seharusnya saya tidak perlu 'frust' jika tidak mampu istiqamah setiap hari... walaupun azam di hati utk sentiasa mempertingkatkan kualiti & kuantiti ibadah khusus... tp itu pun dgn izin-Nya jua... yang penting nilai kepergantungan yg tinggi hanya pd-Nya & reda dgn amanah Allah... iaitu amanah sbg isteri & ibu..

Saya mengimbau kembali rutin hari ini...

Sementara menunggu subuh, sempat diisi dgn bacaan ayat2 Al-Quran al-Karim.. 2 minit sblm azan, suami dikejutkan utk berjamaah di Masjid.. alhamdulillah.. Allah SWT memberikan kesihatan & kekuatan kepada suami utk bangun awal walaupun rutin hariannya yg amat padat & amat2 meletihkan dirinya... diri sentiasa memanjatkan doa agar tidurnya, sesingkat manapun, mampu merehatkan badan & mindanya demi utk terus menyumbang di jalan Allah di hari2 seterusnya...

Selesai sahaja solat Subuh, diri bergegas ke dapur menyediakan sarapan buat suami & anak2 sambil menghabiskan bacaan2 doa ma'thurat... jam 6.30pagi mulai mengejutkan anak2 yg bersekolah.. Affaf amat mudah bangun.. cuma dipanggil namanya sekali dua, sudah dibuka matanya & tersenyum.. saya mencium dahinya sambil mengingatkannya utk mebaca doa bangun tidur... adapun Ammar, diperlukan masa yg lebih lama.. puas dipanggil nama berulang2.. diusap2 badannya.. dibasahkan mukanya.. dipujuk2.. bila mulai sedar, akan merengek2 tidak mahu ke sekolah! Dugaan betul buat kesabaran Ummi... mujurlah hari ini Ummi lebih tenang & bersedia...

Baru sahaja mahu menyiapkan diri sendiri, Affan & Azzah pula bangun.. Affan akan melekat mcm gam UHU.. manakala Azzah minta disusukan pula! Kedua-duanya dilayan dgn sabar walaupun diri agak kekalutan utk bersiap2.. suami pula yg siap lebih awal hari ini dan sempat bersarapan ditemani anak2 ketika Ummi bersiap2 diri.. Jam 7.20pagi barulah Ummi menghantar Ammar & Affaf ke sekolah (keduanya selalu mengomel2 krn agak lambat smpi ke sekolah! Maaf ye, sayang Ummi!)...

Memandangkan hari ini saya ada kelas jam 8.30pagi, maka saya terus saja ke kampus UIAM. Pada hari lain, baiasanya, saya akan menunggu sehingga habis perhimpunan utk mendengar sbrg pengumuman, ataupun meninjau2 kawasan sekolah, mahupun bertanya khabar guru-guru.

Jam 8pagi, saya sudah berada di pejabat KENMS. Alhamdulillah, trafik lancar krn melawan arus.. sebab itulah, mampu utk sampai ke destinasi dlm masa 30 min, alhamdulillah! Terima kasih Allah.. terima kasih DUKE! Sepanjang perjalanan dr rumah ke sekolah anak2.. sekolah ke pejabat UIAM.. tidak putus2 hati berdoa & diselangi dgn ayat2 Kursi serta 4 Qul.. agar Allah SWT memelihara suami, anak2 di sekolah, anak2 & bibik di rumah dr sebarang kemudaratan & musibah.. Ya Allah, tiada daya & upaya melainkan dgn izin-Mu Ya Rabbi..!

Bila mulai memasuki kampus UIAM di pagi hari.. hati ini kegirangan terutama melihatkan pemandangan pelajar2 dari pelbagai arah berpusu-pusu ke dewan atau kelas kuliah di bangunan2 fakulti yg terletak di bahagian tengah kampus... seumpama aliran2 air dr pelbagai arah yg mengalir ke suatu lembah yg subur.. Ya Lembah Biru yg amat subur dgn Ilmu & Budi, insyaAllah... Ya Allah.. kupanjatkan doa, peliharalah keberkatan ilmu di lembah ini.. jadikanlah para pelajar ini ilmuan yg kaya dgn makrifat dan akhlak Islami..  inilah sumbang bakti kami utk generasi akan datang.. suatu generasi Rabbany.. insyaAllah..

Kemudian.. sampai sahaja ke bilik pejabat, saya 'on' kan komputer destop.. sambil itu terus menunaikan sunat Dhuha 2 rakaat (maklumlah PC agak slow, huhu!).. elok selesai saja solat, baru lah boleh semak email2 yg 'urgent', membuat apa2 pengumuman di LMS, kemaskini kehadiraan pelajar dsb. dlm masa 30 min tersebut..

Jam 8.30pagi, mulai menapak ke SR 2.3 utk mengendalikan kuliah selama 4 jam 30min seterusnya tanpa henti (kecuali 10 min gap antara 3 kuliah tersebut yg juga penuh dgn consultation para pelajar).. Saya mengakui perasaan selalu teruja utk bertemu dgn para pelajar.. alhamdulillah, kesemua 150 oramg pelajar saya pd semester ini yg memilih subjek Takaful (2 sections) dan Undang2 Komersial (1 section) adalah antara yg terbaik dr segi penumpuan, interaksi & semangat sepanjang masa kuliah.. malah telah menyiapkan 'assignment' pertama tepat pd hari yg ditetapkan!

Saya juga berasa puas hati bila merasakan saya telah cuba setakat termampu utk memberi kefahaman yg sepatutnya di dlm kelas.. saya selalu mengingatkan para pelajar agar menggunakan sepenuhnya peluang di waktu kuliah & masa konsultansi utk mendapatkan kefahaman yg tuntas terhadap pembelajaran hari tersebut tanpa melengah2kan masa. Kerana utk faham adalah hak para pelajar.. jadi tugas utk memberi kefahaman adalah amanah kami, para pendidik.. sebab itulah, saya tidak kisah sekiranya mereka meminta saya mengulang2 sesetengah perkara, malah memberi beberapa contoh yg berbeza2 dan mudah utk difahami mereka... mashaAllah, saya amat2 seronok dgn apa yg saya kerjakan ini!

Hari ini, sebenarnya saya terpaksa menangguhkan kelas jam 10pagi & 11.30pagi kerana akan terus bergegas ke KL selesai sahaja kelas terawal yg habis jam 9.50pagi. Saya pun tidak pasti bagaimana saya boleh memberi komitmen kpd program luar pada hari kelas kerana saya selalu cuba elakkan perkara ini berlaku. 'Ala kulli hal.. kelas ganti telah pun di adakan minggu lepas, alhamdulillah..

Tepat jam 12tgh, saya selaku salah seorang ahli panel di jemput mengambil tempat bersama2 Dr Younes & 3 panelists lain yg merupakan pakar2 actuarial. Kami berkongsi ilmu & pandangan mengikut kepakaran masing2 berkenaan isu2 berkaitan pengurusan lebihan (surplus) dlm operasi Takaful. Saya memilih utk meng'update' para delegasi ttg model baru iaitu berasaskan kontrak 'wadiah' sbg salah satu alternatif penyelesaian kpd isu2 berbangkit berkaitan pengurusan surplus & aspek2 jaminan dlm produk Takaful. Saya juga telah mengutarakan beberapa 'Shariah concern' ttg impak dr pengecualian cukai terhadap produk anuiti hasil dr pengumuman Budget 2013 baru2 ini.. Moga bemanfaat buat para delegasi yg hadir hendaknya..

Jam 1tghr sewaktu makan tengahari di program tersebut, saya sudah mula kegelisahan.. kerana sepatutnya saya sudah mulai bertolak pulang utk meneruskan tugas sbg ibu pula... pada minggu2 peperiksaan akhir tahun ini, secara lazimnya saya akan memperlahankan aktiviti luaran utk memberi perhatian lebih kpd mempersiapkan anak2 menghadapi peperiksaan (SK & SRA). Oleh itu, saya telah memohon cuti separuh hari dr UIAM mulai hari Isnin 1/10 selama 3 minggu dan 2 minggu cuti sbg Penasihat Bank...

Berbalik kpd keadaan td.. selesai shj makan tengahari, saya terus bergegas pulang.. sempat singgah sekejap di pasaraya membeli makanan pesanan anak2 terutama Ammar yg meminta mcm2 sbg syarat utk fokus dlm ulangkajinya.. saya layan saja bila melibatkan perkara2 asasi begini. (Tapi klu minta nak menonton atau main game, itu tiada kompromi!)..

Jam 3.20ptg, barulah saya sampai di rumah.. dlm perjalan pulang tadi sempat juga bertanyakan khabar anak2 & mengingatkan Ammar & Affaf utk meneruskan ulangkaji walaupun saya mungkin kelewatan sedikit. Sewaktu ingin solat Zuhur, kaki kanan 'cramped' pula! Ya Allah.. moga sedikit sakit ini membersihkan dosa2 diri ini.. Ya Rahim..!


Hanya jam 4.00ptg barulah saya mampu duduk bersama anak2.. bila difikirkan kembali... bercampur aduk di fikiran ini.. lucu pun ada.. terasa diri mcm "Ultrawoman" pun ada! Tiba-tiba berubah wajah & bertukar topi di kepala... Ya lah.. tadi punyalah berdegar2 memberi kuliah di kampus ... diikuti sbg ahli panel di hadapan para penggiat & penyelidik industri kewangan.. dan sekarang, saya hanyalah seorang ibu biasa yg berkain batik menemani anak belajar dan kemudiannya 'bersilat' sekali lagi di dapur menyediakan makan malam pula!




Kenapa rutin saya hari ini dinukilkan semuanya di sini? Ianya tidak lain dan tidak bukan utk mengingatkan diri ini, buat muhasabah diri agar sentiasa sedar & insaf.. walau sehebat mana pun diri di luar sana, setinggi manapun pandangan umum terhadap diri... ternyata peranan yg lebih besar yg menuntut lebih pengorbanan, kesabaran, usaha & strategi adalah peranan anugerah Allah SWT sbg isteri & ibu... Maka tumpuan & semangat perlulah seimbang, malah perlu diutamakan kpd tugasan asasi di rumah dahulu... kerana tugas mulia sbg isteri & ibu adalah suatu amanah lantikan khas dari Allah SWT buat insan2 terpilih sahaja.. manakala tugasan2 di luar sana adalah amanah sesama makhluk2-Nya sahaja.. itupun dgn redha suami...

Menginsafi hakikat ini, diri terkekang dr sifat2 terlarang spt. besar diri, ego, membanding2 kerja, mengungkit2 dll sikap & sifat yg mengguris perasaan suami & anak2.. wal'iyazubillah!

Muhasabah diri ini juga diharapkan sentiasa mengingatkan diri ini utk sentiasa berlapang dada, tenang, redha, bermujahadah & berkorban demi hanya mengharapkan reda Allah semata2.. kerana hanya dgn Rahmat & BarakahNya, terjaminnya kebahagian hakiki bak firdausi di dunia ini dan seterusnya di akhirat nanti..

Maka... dgn niat yg ikhlas, rendah diri & redha.. moga2 Allah menerima semua amalan hari ini , sbg isteri, ibu, pendidik & pendakwah... skrg2nya setaraf dgn ibadah2 khusus yg mungkin diri ini terlepas peluang mengerjakannya...

Oleh itu, berbahagialah wahai para isteri... dan para ibu sekalian.. kerana kita diberi penghormatan & peluang sebegini seolah2 Syurga Firdausi itu hanyalah selangkah jauhnya sahaja.. jika kita terus berusaha dan terus berusaha utk menjadikan kehidupan keluarga kita umpama Syurga demi mendapat Rahmat-Nya yg sentiasa tersedia buat kita semua.... amin..


Si Bertuah & Si Cheeky pun sibuk dgn clay art & buat messy waktu Abang & Kakak belajar.. takpalah asalkan tk kacau!




Monday, 3 September 2012

Pengalaman suatu kehilangan ...

Selepas post yg lalu, saya bergegas ke hospital utk temujanji dgn doktor. Walaupun sebenarnya, temujanji sepatutnya pd Isnin 3/9, suami menggesa saya segera berjumpa doktor krn sehari sblm (28/8) terdapat sedikit kesan darah sekembalinya saya dr mesyuarat Penasihat Syariah bank (..ada kisah lucu sebenarnya, hehe! -- hanya mereka2 tertentu shj yg tahu!)

Bila berjumpa sahaja dgn doktor yg mesra dipanggil Kak Maz atau Dr Maziah Ahmad Mahyiddin -- beliau merupakan kakak ipar kpd kakak ipar saya -- mcmn ye nk ckp connection dgn saya? Mungkin plg dekat pun 'biras' by marriage kot? (Beliau adalah kakak sulung Abg Man, iaitu suami Kak Nini- kakak suami)

Saya menceritakan semua yg berlaku pd ptg seblm itu. Dr Maziah amat terkejut & cepat2 menyuruh saya baring utk diadakan ultra-sound. Kandungan saya pd ketika itu telah menjangkau 11 minggu. Dlm kepayahan, akhirnya kami dpt melihat kandungan & isi kandungan tersebut yg ternyata amat kecil berbanding usia yg sepatutnya. Dr Maziah tanpa ragu2 mengkhabarkan berita sedih tersebut... "The fetus does not develop or stop developing. The size of the sac is like a 5 weeks-old one... no point of continuing the pregnancy coz the fetus will self-abort somehow!"... saya yg telah bersedia utk segala kemungkinan, menerima berita ini dgn lapang dada, alhamdulillah... saya memaklumkan suami (yg ada komitmen lain di pejabatnya) ttg berita ini, beliau kedengaran sedih & jadi speechless...

Saya bertanya apa yg perlu dilakukan seterusnya. Dr Maziah memberi 2 pilihan; D&C atau diberi ubat utk diambil sendiri -- kedua2nya bertujuan utk membersihkan rahim dr tisu2 berkaitan kandungan ini. Slp ditimbang2 berdasarkan pengalaman lalu & berbincang dgn suami, saya memilih D&C. Sebabnya agar proses pemulihan cepat memandangkan saya akan kembali mengajar di Semester 1 pd 10/9 nanti.

Dr Maziah terus menguruskan pendaftaran utk D&C pd keesokkan harinya. Sblm itu, saya sempat 'negotiate' samada boleh atau tidak ianya dibuat pd minggu berikutnya, memandangkan saya ada mesyuarat jabatan pd Khamis 30/8, apatah lg saya berhasrat utk menghabiskan puasa 6 yg dirancang hingga Sabtu itu (jadi saya hanya sempat puasa 3 hari saja, huhuhu!). Dr Maziah dgn sabar melayan karenah saya yg bermcm2 hal ini  & bertegas utk dijalankan D&C secepat mungkin krn kemungkinan utk berlakunya pendarahan amat tinggi. Saya sempat bertanyakan jadual suami sblm bersetuju dgn cadangan Dr Maziah (krn tahu jadualnya agak padat!).. tanpa fikir panjang, suami berkata beliau akan mengosongkan jadualnya pd keesokkannya jika itu yg dimahukan oleh Dr Maziah! Hehe.. kembang kejap hati ini.. terasa betapa sayangnya suami terhadap diri ini!

Keesokkannya, slp menghantar Ammar & Affaf ke sekolah, suami mengiringi saya ke unit Day care sblm bersiap ke dewan pembedahan yg dijadualkan pd jam 8.30am. Saya sempat bertanya kpd staff yg mengiringi kami ke OT samada saya sempat utk mengerjakan rutin solat sunat dhuha & tasbih terlebih dahulu tp ternyata masa amat kesuntukan. Sampai shj di wad day care, jururawat mengambil berat & memeriksa tekanan darah saya. Seterusnya saya diminta memakai pakaian khas OT. Kemudiannya, pakar bius dtg bertanyakan beberapa soalan; antaranya samada saya ada alahan kpd ubatan tertentu & bila kali terakhir saya makan.

Utk soalan kedua ni, saya ter'sangkut', hehe! 'Sebakul' saya dileteri suami!
Macammana saya nak gambarkan perasaan saya sblm tu ye?

Sebenarnya, bila sahaja saya mengetahui keadaan kandungan pd hari sblmnya, walaupun saya menerimanya dgn hati terbuka.... fikiran saya ternyata campur-aduk.. Saya rasa tak larat nak fikir berat2 tentang pelbagai perkara. Rasa nak makan, saya makan.. (mmg ini tabiat buruk, bila dilanda keresahan, saya akan makan & makan... hehe!).. Pada pagi itu, spt kebiasaannnya, saya akan menyediakan juadah sahur buat suami. Walaupun tahu bhw operation dijadualkan pd 8.30am & saya perlu berpuasa.. tp saya terasa spt., "I could not bother to think about that!".. jd saya makan sahur juga! Huhuhu...

Blighted Ovum: inilah gambar yg mengejutkan kami pd 17/9/01

Utk pengetahuan semua, ini adalah kali ke-4 saya menjalani D&C kerana kes yg sama. Kali pertama adalah pd 19 September 2001; iaitu seminggu sblm kami suami isteri berangkat ke UK. Ini merupakan pengalaman yg amat menyedihkan buat kami. Kami mendapat tahu ttg keadaan kandungan ketika pemeriksaan rutin minggu ke-12 pada 17 September. Sungguh2 diluar jangkaan krn ketika pemeriksaan pd minggu ke-8 sebelum itu, keadaan fetus adalah normal. Lebih menyedihkan saya, kerana pd hari yg sama adik saya, Jimin & isterinya Asmak baru menimang cahayamata pertamanya, Adriana; manakala saya pula kehilangan cahayamata pertama kami....

Pengalaman ke-2 adalah slp beberapa bulan kelahiran Affaf, iaitu pd. 6 Jun 2006. Saya tidak menyedari yg saya telah mengandung memandangkan saya tidak mengalami 'period' disebabkan exclusive bf. Saya mula perasan bilamana mengalami sakit yg teramat di urat keting pangkal peha/ dekat kawasan rahim terutamanya pd awal pagi ketika bangun utk solat Subuh. Saya membuat pemeriksaan dgn 3 doktor utk betul2 mengesahkan keadaan kandungan. Konklusi Dr Maziah nampaknya lbh menyakinkan, iaitu ianya kandungan yg tidak normal walaupun telah mencecah lebih 12 minggu. Penjelasannya mengambil kira saiz fetus, keadaan rahim & placenta yang mana saya kemudiannya telah bersetuju utk menjalani D&C pd  6 Jun itu...

Pengalaman ke-3 pun lbh krg sama.. saya juga asalnya tidak menyedari mengandung kerana menyusukan Affan secara esklusif. Mulai memeriksa kerana perasan keadaan emosi yg tidak stabil krn selalu rasa mcm nak marah semua org, hehe! Saya masih ingat mengadakan temujanji dgn Dr Maziah waktu minggu ke-8 kandungan pd 19 Mei 2009. Suami di Bahrain ketika itu. Mungkin tidak bersedia dgn berita ini, saya kesedihan bila mendapat tahu ttg kandungan yg juga mengalami nasib sama. Kemudiannya, sewaktu mengkhabarkan kpd suami, saya tidak dpt menahan air mata lagi & terus menangis. Bayangkanlah bagaimana perasaan suami ketika itu, apa lagi berjauhan sebegini & dia tidak dpt berbuat apa2 pun melainkan berdoa! Saya juga menelefon ibu & mertua mengkhabarkan keadaan saya.

Bilik persinggahan 4 kali...
Saya terus pulang ke rumah & berkemas utk ke hospital semula krn proses D&C akan dibuat pd tengahari itu juga. Sampai di daycare unit, kelihatan Mi (ibu mertuaku) sudah ada menunggu! Nampaknya, Mi terus ke hospital selepas tamat mengendalikan kelas pengajiannya sblh pagi hari tersebut. Amani & Wah pun dtg menyusul slp itu. Alhamdulillah, kehadiran Mi & adik2 ipar benar2 mengubat hati yg kesedihan ini. Mi & adik2 menunggu sehingga saya dibawa ke OT. Kata Mi, selepas keluar dr daycare nanti, pakcik Tajul akan membawa saya pulang (kerana tidak boleh memandu slp operation).

Seminggu kemudian sewaktu pemeriksaan susulan slp D&C, saya meminta penjelasan mendalam dr Dr Maziah. Menurutnya, saya kemungkinan kekurangan hormon mengandung yg secara lumrahnya akan membantu perkembangan fetus dlm rahim. Salah satu ikhtiar yg dicadangkan ialah utk mengambil sejenis hormon slp hari2 subur (iaitu slp hari ke-14 dari hari pertama 'period' terakhir). Hormon tersebut akan membantu perkembangan embriyo slp persenyawaan seterusnya perkembangan fetus sehingga minggu ke-12. Maka, saya menurut nasihat tersebut sewaktu mengandungkan Azzah, alhamdulillah....

Memandangkan saya menyusukan Azzah secara esklusif & tiada mengalami 'period' hampir 2 tahun, saya mengambil langkah pencegahan dr mengandung tanpa sedar spt 2 pengalaman sblm ini. Namun, bila 'period' saya kembali spt biasa, saya berhenti mengambil pil pencegahan (krn kesan sampingan pil adalah naik berat badan yg amat menggalakkan!) Maka sebab itulah, saya kembali hamil yg mana hanya diketahui sekembalinya dr Tanah suci pd 4 Ogos 2012 sewaktu kandungan mencecah 7 minggu. Sewaktu itu, tidak byk yg boleh dilakukan utk mengetahui keadaan kandungan. Satu2nya cara ialah vagina scan tp memandangkan saya berpuasa, maka Dr Maziah mencadangkan agar pemeriksaan dibuat pd minggu ke-12 nnt.

Jadi dlm tempoh itu, saya sememangnya sudah bersedia dgn pelbagai kemungkinan tanpa meletakkan harapan yg tinggi kerana pengalaman lalu. Hati ini sentiasa berdoa, "Ya Allah, seandainya ini adalah rezeki & hambaMu ini mampu memegang amanah-Mu ini, maka peliaharalah kandunganku ini.." Namun, Allah SWT lah sebaik2 Perancang segalanya...

Walaupun redha, saya terasa 'muak' utk melihat keadaan OT sekali lagi. Sebab itulah, perasaan 'malas utk memikirkan OT melanda yg membuatkan saya tidak peduli utk makan apa yg saya inginkan walaupun sepatutnya saya mesti berpuasa...

Maka, mendengar jawapan saya, Dr pakar bius tersebut mengarahkan agar operation saya ditangguhkan sejam kemudian, iaitu pd 9.30am. Sebelum meninggalkan saya, beliau bertanya samada saya ada sebarang soalan lagi utknya. Saya bertanya 2 soalan:

  1. Apa akan jadi sekiranya perut saya dipenuhi makanan walau sedikit sblm operation D&C? Jawabnya,  kemungkinan ubat pelali akan menyebabkan gas (hasil tindak balas kimia makanan dlm perut) naik ke atas menyebabkan muntah sewaktu pesakit tidak sedarkan diri. Risiko merbahaya ialah kemungkinan gas tersebut akan memasuki paru2 & membahayakan peparu pesakit kerana gas tersebut amat berasid!
  2. Berapa lama tempoh minima slp makan terakhir, pesakit dibenarkan diberi ubat pelali? Jawab beliau, utk pesakit normal, minimumnya 4-5 jam. Jadi saya mencongak sendiri.. memandangkan saya bersahur jam 5.30 pagi td, maka jam 9.30pagi adalah selamat utk saya diberi ubat pelali, insyaAllah...
Namun begitu, sepanjang menunggu hinggalah dibawa ke dewan pembedahan & di beri suntikan ubat pelali sehingga tidak sedarkan diri, saya tidak berhenti2 membaca ayat2 kursi. Risau juga bilamana mendengar penjelasan doktor pakar bius tadi. Dlm hati kecil ini, mengharapkan agar inilah kali terakhir saya berada di OT ini...

Suami menunggu saya hingga jam 9.00 pagi kerana beliau perlu mengendali satu sesi program anjuran Bank Negara pd jam 10.00 pagi. Sebenarnya, saya memang memintanya meneruskan rutin hariannya spt biasa. Kerana saya pun akan tidak sedarkan diri selama separuh hari nanti. Bahkan, saya pun merasakan perlu bersendiri seketika sblm ke OT. 

Keluar sahaja dr OT selepas jam 10 pagi (saya tak ingat masa sebenar), saya perasan Mi & Wahdani ada menunggu saya di daycare. Saya tidak boleh membuka mata krn masih terasa mengantuk krn ubat pelali masih punya kesan yg kuat. Mi & Wahdani menyuruh saya kembali tidur & meminta diri pulang. Saya masih terbayangkan wajah Aryan yg keredupan melihat Cik Ni yg mungkin nmpk 'helplesss' kan.. Saaaayang, Yan!!

Penghibur hati Ummi sepanjang MC ini...
Suami kembali kpd saya selepas tengahari ketika saya baru sahaja sedarkan diri. Sekembali kami ke rumah pd jam 2 ptg suami meneruskan kerja2nya di rumah sahaja.. Amani, Hanani & Asmak dtg melawat ptg itu. Terima kasih kerana membawakan brownies yg amat sedap & pasta. Tidak dilupakan Abg Su & Aminah yg bersusah-payah memenuhi pesanan utk mendapatkan gulai ikan pohon ceri yg mana saya sempat menikmatinya sebelum operation, alhamdulillah...Waktu berbuka pula, suami ke rumah mertua yg berdekatan sahaja. Inilah untungnya tinggal berdekatan dgn mertua &  ipar2!!

Hari ini merupakan hari ke-5, saya berpantang. InsyaAllah, saya cuba mengikut all d dos & donts berpantang demi kesihatan badan.  Hikmahnya, saya bercuti seminggu dr segala kerja2 pejabat & fokus kpd rumahtangga & anak2. Bahkan, sempat berkongsi cerita di sini.

Untuk perkongsian dgn sahabat2 yg mungkin pernah mengalami pengalaman sama, saya sertakan maklumat ttg kes 'Blighted Ovum' yang mungkin dialami oleh ramai wanita hamil. InsyaAllah, saya akan cuba pertingkatkan tahap kesihatan & benar2 bersedia utk hamil lagi. Antara langkahnya, ialah saya perlu cuba berhenti menyusukan Azzah yg sudah berumur lebih 2 tahun & mengurangkan tekanan bebanan kerja. Apa pun, saya berserah sepenuhnya kpd Allah SWT kerana semua yg berlaku tentunya dlm Ilmu, Qudrat & Iradah-Nya.. wallahu A'lam...


Blighted Ovum

Although the term "blighted ovum", also known as a “anembryonic pregnancy” may not be as commonly known, it occurs much more frequently than most people realize.
A blighted ovum occurs when the placenta develops but no fetus is visible on ultrasound. In most cases the pregnancy would end in a miscarriage.

How do I know if I have or have had a blighted ovum?

In most cases a blighted ovum occurs very early in pregnancy – before most women even realize they are pregnant.
As with a normal pregnancy you may even begin to experience the early pregnancy signs and symptoms. In some cases this is followed by some cramping and minor spotting or bleeding, then ending with your body flushing out the uterine lining and you having a period which may be heavier than normal.
In other cases women simply assume that their pregnancy is on track, as everything appears to be normal. Your hCG levels continue to increase and the placenta continues to grow and support itself. In this case diagnosis is usually made when the week 8 (or near there) ultrasound reveals the womb or birth sac to be empty.

What can cause a blighted ovum?

As mentioned the occurrence of a blighted ovum occurs much more frequently than most people actually realize. In fact about 50% of first trimester miscarriages occur because of a blighted ovum and this is usually the result of chromosomal problems.
In most cases your body would recognize that there are abnormal chromosomes in a fetus and naturally does not try to continue the pregnancy because the fetus will not develop into a normal, healthy baby. This occurs because of abnormal cell division, or poor quality sperm or egg.

D&C or wait for a natural miscarriage?

Should your ultrasound reveal that you have a blighted ovum, it is then left up to you to decide if you should wait for your body to naturally miscarry or to have a D&C.
Most doctors do not recommend a D&C for an early pregnancy loss as it is believed that a woman’s body is capable of passing tissue on it's own and there is no need for an invasive surgical procedure with a risk of complications.
However, if you want to discover what may have caused the reason for why the pregnancy did not develop properly, then you could have a D&C performed.
Of course there are those who also believe that having a D&C performed would also help with mental and physical healing and closure towards the failed pregnancy.
Can it be prevented & when can I conceive again?
There is nothing that can be done to prevent a blighted ovum. A blighted ovum is often a one-time occurrence and rarely will a woman experience more than one.
You'll probably get your period again in four to six weeks after you miscarry or have the tissue removed. Some healthcare providers say you can start trying to conceive again after this first period, but others recommend that you wait until you've been through another menstrual cycle.
Does having a blighted ovum increase chances of miscarrying again?
Although this will probably be on your mind when you start trying to fall pregnant again, having suffered a blighted ovum doesn’t mean that are at a higher risk of miscarrying again.
Most practitioners will wait until you've had two or three consecutive miscarriages to order special blood and genetic tests to try to find out what's going wrong.


Wednesday, 29 August 2012

Selamat Ulangtahun ke-7 Anakanda Affaf binti Asyraf Wajdi

Lebih 3 bulan lamanya saya tidak mengemaskini blog ini. Bukan setakat disebabkan kekangan masa, malah faktor utama ialah kurang penumpuan, idea & semangat utk menulis disebabkan punya keutamaan2 lain yg lbh menuntut perhatian.

Hari ini saya ada sedikit masa sendirian di rumah sblm temujanji dgn doktor di DSH tengahari nanti. Nak pergi ke ofis, nanti saya akan mula buat kerja2 berkaitan kajian ataupun menilai makalah2, yg mana saya perlu menahan diri sendiri krn perlu berehat; 'to be more precise' perlu 'bed-rest' lagi! Saya rasa lemas juga sebenarnya... kemudian ingatan saya pada anakanda Affaf yg menyambut hari jadinya ke-7 hari ini. Malah sebelum ini Ammar br saja genap 10 tahun pd 21 Ogos dan Azzah pula sudah menjangkau usia 2 tahun pada 24 Ogos yg lepas.

Saya mengimbau kenangan 7 tahun yg lalu. Sebahagiannya, telah dinukilkan dlm catatan sblm ini (My Journey To Motherhood- Part 2)..

Kami bertiga pd bln2 terawal sbg pelajar phD
Lebih 7 tahun yg lalu, saya & suami masih bergelar pelajar phD yg bertungkus-lumus menyiapkan tesis kami krn target kami utk pulang ke tanahair tepat pada tempoh akhir pengajian. Suami amat berpegang teguh pada amanah yg terkandung dlm surat perjanjian pengajian yg memberikan kami tempoh 3 tahun (1 Oktober 2002-30 September 2005). Jadi kami dgn penuh rasa tanggungjawab memberikan sepenuh perhatian utk melunaskan amanah tersebut.

Dalam saat2 akhir ini iaitu 10 bulan seblm tamat tempoh pengajian, Allah SWT telah menganugerahkan kami rezeki yg tidak ternilai, iaitu saya telah sah mengandung anak ke-2. Kami menerima anugerah ini dgn gembira  & penuh kesyukuran, bahkan telah menambahkan lagi semangat kami utk menghabiskan penulisan secepat mungkin.

Allahlah sebaik-baik Penolong dan Amat Pengasih buat hamba2-Nya yg berjuang di jln-Nya. Ada juga terdetik sedikit kerisauan dihati ini bila mengingatkan pengalaman mengandung yg lalu. Kandungan pertama keguguran dan perlu melalui D&C; kandungan ke-2 (Ammar) amat memerlukan perhatian krn kerap berlaku pendarahan yg berisiko tinggi utk keguguran lagi. Saya risau krn rutin harian yg padat sbg isteri, ibu, pelajar & pekerja yg mungkin memberi kesan kpd kandungan ini. Namun saya meletakkan sepenuh harapan & berserah urusan kpd-Nya semata2...

Setiap hari, saya akan bangun seawal 5.30pg, bersiap ke kampus utk bertugas sbg 'floor-engineer', hehe! Karier yg tidak asing lagi buat pelajar2 seperi kami yg mana biasiswa sebenarnya tidak ckp menampung kos sara hidup di sini. Shift saya bermula jam 6pagi hingga ke 9pagi. Saya keseorangan ditugaskan di kompleks sukan yg punya 2 living hall, 4 ruang pejabat, 2 bilik program, 3 bilik persalinan, 4 bilik air & 2 bahagian lobi! Yg paling saya hargai dr pengalaman kerja ini ialah ilmu mencuci- jenis pencuci, jenis kain/berus/span tertentu & cara mencuci itu sendiri! Terima kasih kpd Abg Syed Azhan (skrg di ICM, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia) yg terlalu byk memberi tunjuk-ajar ttg ilmu2 & seni2 mencuci ini!

Saya kembali ke rumah jam 9 pagi & terus menguruskan keperluan Ammar yg ketika itu berusia 2 tahun dan juga suami. Pada ketika ini, suami memberi sepenuh penumpuan pd penulisannya krn targetntya utk 'submit' pada bln Mei 2005. Jadi sebahagian besar masanya adalah di depan laptopnya; hanya berhenti utk solat & urusan2 kendiri. Makannya pun saya bawa ke bilik study nya. Janji suami, bila dia sudah menyiapkan tesisnya, dia akan 'take-over' kerja2 perngurusan rumahtangga & anak agar saya boleh "full-speed" slp ini...

Jadi, dlm tempoh November 2004 ke Mei 2005 begitulah rutin harian kami.. saya meneruskan penulisan saya sekadar kemampuan dlm waktu2 terluang yg mana puratanya hanyalah 1-2 jam sahaja sehari. Kekadang tu, terasa juga progress diri ini agak 'slow' berbanding suami (memang slow betul2 pun!).. tapi saya cuba tenangkan diri & meletakkan sepenuh harapan kpd Allah SWT agar mempermudahkan urusan kami berdua dlm apa jua bentuk. Saya ikhlaskan diri dlm menguruskan rumahtangga & menjaga kebajikan suami & anak dgn mengharap hanya redha Allah SWT.

Walaupun rutin kami agak padat, kami tidak ketinggalan dlm aktiviti2 kemasyarakatan krn itulah sebahagian lumrah kehidupan manusia yg memerlukan antara satu sama lain. Lagi pun bila berjumpa sahabat2 di sini, hilang sedikit 'stress'. Suami terlibat sbg imam & khatib di surau Universiti. Beliau juga mengajar Al-Quran sahabat2 Bangladesh di Rendell St. Malah kami turut mengendalikan kelas Al-Quran buat anak2 masyarakat Melayu di sini 2 kali seminggu; kalu tak silap setiap Selasa & Khamis petang. Bagi kami, anak2 ini merupakan penghibur kami yg telah seharian bersekang mata membaca & menulis. Suatu suasana yg amat mendamaikan jiwa bilamana teratak kami ini dipenuhi anak2 yg mengalunkan ayat2 Allah beramai2.... Allah... saya amat2 rindukan mereka sebenarnya!

Pada hujung minggu, masa kami dipenuhi dgn aktiviti riadah & kemasyarakatan. Suami dgn bolanya, kekadang tu badminton. Saya ikut serta dgn pasukan 'netball' tapi dgn keadaan mengandung ni terbataslah sedikit pergerakan. Jadi saya lbh menumpukan kpd mengendalikan usrah kaum hawa antara masyarakat Melayu di sini..

Pada bln Mei 2005, Mi & Amani dtg berkunjung ke tempat kami & tinggal hampir sebulan. Elok sahaja suami sudah ingin 'submit' tesisnya.. jadi slp itu, kami membawa Mi & Amani ke Disneyland, Paris. Sebenarnya, kami hanya pergi melancong bilamana ada keluarga & sahabat2 dr tanahair berkunjung ke sini. Selain dr itu, masa kami hanyalah di rumah & bersama masyarakat setempat. Sebab itulah, kami tidak berkesempatan utk melancong ke segenap ceruk bahagian UK sendiri termasuklah Scotland. Mungkin rezeki kami di masa yg lain bersama anak2 nanti, insyaAllah.

Bulan Jun & Julai merupakan bulan yg amat kritikal buat diri ini. Saya pulun menyiapkan tesis dlm keadaan sarat 8 bln. Suami menguruskan segalanya, katanya,"Wani fokus pd tesis sahaja, biar Abang uruskan makan & Ammar; nk apa2 kat Carboot pun, pesan kat abang je lah!" hehe.. memang carboot tempat "stress relief & entertainment" buat pelajar2 phD spt kami ini. Oh, betapa saya rindukan juga suasana carboot Quorn, Croft & Derby!!

Masa amat cepat berlalu.. di penghujung Julai 2005, buat kesekian kalinya saya mengadap Dr. Seif, penyelia utama tesis saya mengharapkan beliau meluluskan agar tesis ini dapat di'submit' secepat mungkin. Seperti biasalah, mesti ada saja perkara yg ingin ditambah, dibetulkan, diubahsuai dsb. Maka saya dgn berhati2 menyuarakan hasrat saya, "Prof., I hope these will be the final ones, because I have other deadline apart from this thesis.." Prof Dr Seif tergelak melihat perut saya yg membonyot.. dan mengangguk-angguk bersetuju. "Ok, you may submit your thesis upon making the modifications as discussed. Good luck with both!"...alhamdulillah..

Maka, dgn izin Allah & rahmatNya.. saya telah menyerahkan tesis saya, hasil penat lelah saya & suami (sebab suami banyak membantu 'revamp 3 chapters', huhuhu!) pada pagi 8 Ogos 2005, yang mana pada masa yg sama suami sedang bersiap-sedia utk sesi viva & 'defend' tesisnya. Penilai tesis suami adalah Prof. Rodney Wilson & Prof John Presley, kedua2nya merupakan tokoh ekonomi & kewangan Islam di UK hingga kini. Saya menunggu dgn penuh debar & berulang-alik dr bangunan fakulti dan Students' Union dgn Ammar yg nampak kebosanan menunggu.

Alhamdulillah.. satu jam slp itu, saya melihat suami keluar dr bilk viva dgn kegembiraan yg jelas di wajahnya.. " Wani, alhamdulillah.. Abang lulus cemerlang tanpa sebarang pembetulan langsung!". Suami terus sujud syukur di situ juga!

Keesokkannya, suami menukarkan ring-binding kpd hard-cover sblm 'final & formal submission' di pejabat 'Postgraduate'... selepas itu, masa terasa terlalu pantas berlalu...

Dalam masa 3 minggu berikutnya, kami meneruskan dgn lbh giat kerja2 mengemas, membungkus barang2 utk di bawa pulang ke tanah air. Untuk rekod, lbh krg 150 kotak merupakan buku2 kami, selebihnya adalah brg mainan & peralatan rumah spt bingkai gambar, cermin & lampu.

Saya masih ingat, hari itu adalah Ahad 28 Ogos. Kami ke carboot Quorn. Hari itu, kami membeli lebih dr kebiasaannya, terutamanya barang2 permainan sampai perlu menumpang 2 kereta kawan2 yg masih kosong, hehe! Malu pulak!

Malam tu, waktu menolong suami membalut bingkai2 lukisan, saya sudah mula terasa 'contraction' tp masih 'mild'. Pengalaman anak pertama dulu, saya berhasrat hanya bila sakit menjadi lbh 'regular' & jaraknya lbh dekat baru kami ke hospital. Hanya pd jam 2.30pagi, saya rasakan 'contraction' tersebut menjadi lbh kuat & tetap. Jadi saya kejutkan suami & menelefon Olin memintanya datang ke rumah menemani Ammar yg masih tidur. Selepas bersiap2, kami bertolak ke QMC, Nottingham. Di sepanjang perjalan selama 30 min, itu suami selalu mengingatkan agar saya istighfar & membaca salawat tafrijiah di antara senggang 'contraction' berkenaan..

Jam 3.30 am, kami tiba di hospital & terus ke bilik bersalin. Rekod kelahiran Ammar yg lalu yg menunjukkan saya telah dijangkiti GBS (Gred-B stripe infection) yg mana jika tidak dinuetralkan, pasti memberi implikasi kpd bayi yg dilahirkan normal. Maka masuk sahaja ke bilk bersalin, jururawat bertugas memasukkan 'penicilin' (sejenis antibiotik) utk memastikan saya bebas dr jangkitan GBS.

Jam 7.00 pagi, jururawat mengesahkan bhw saya benar2 tiada jangkitan tersebut, jadi boleh bersalin secara normal... alhamdulillah. Jam 7.20am air ketuban mulai pecah & terasa spt mahu 'push'. Bilamana jururawat sahkan bukaan sudah penuh 10cm, saya mula meneran (diikuti oleh suami juga yg sepenuh perassan meneran smpi tertekan kepala saya, hehe!)... alhamdulillah.. jam 8.20pg seorang puteri telah dilahirkan secara normal. Kulitnya kemerahan & punya bibir merekah merah jambu. Subhanallah! Indahnya anugerah-Mu ini, Ya Allah! Kami & keluarga di tanahair sepakat menamakannya, Affaf...

Affaf 1.5 bln
Hari berikutnya, saya & Affaf dibenarkan pulang. Tradisi masyarakat Melayu di sini menyediakan lauk-pauk utk keluarga yg menerima cahayamata baru telah byk membantu kami yg menguruskan sendiri anak kecil ini. Saya menjalani tempoh berpantang sendirian utk sebulan pertama. Walaupun makan minum terjaga, namun saya tidak mampu menjaga diri dr melakukan kerja2 rumah & menguruskan bayi kecil ini. Apatah lagi kami dijadualkan pulang ke tanahair pd 25September 2005, iaitu hari berpantang ke-28 hari. Maka dlm tempoh ini, saya terpaksa turut serta dgn suami membantunya mengemas barang2 & membersihkan rumah setakat kemampuan saya.

Seminggu slp kelahiran Affaf, internal examiner saya, Dr Humayon Dar memaklumkan bahawa tarikh viva saya telah ditetapkan pada hujung minggu itu juga, iaitu, Sabtu 13/9. Maknanya, saya  ada 4 hari shj utk mengulangkaji kajian saya & mempersiapkan diri utk mempertahankan tesis saya dlm keadaan pantang & menguruskan bayi kecil ini. Sekiranya saya tidak bersetuju, kemungkinan tarikh seterusnya adalah slp bln Oktober nnt, yg mana saya perlu kembali semula ke bumi UK ini. Suami menggesa agar saya bersetuju saja & memberi saya keyakinan bhw saya mampu krn ini adalah hasil usaha saya & sayalah satu2 nya pakar dlm bidang ini.. bkn org lain.. bkn supervisor.. bkn juga para examiners.. tambah abang, "Abang redha dgn Wani.. maka Abang yakin Allah pasti mempermudahkan urusan Wani nanti...!"

Maka pada pagi Sabtu, 13 September 2005, slp membarut perut & mengambil ubat-ubatan yg perlu, saya menyarungkan sepasang baju kurung merah jambu yg sederhana utk mengadap penyelia & penilai2 tesis pd sesi viva nanti. Sebelum keluar, ada beberapa sahabat yg sempat singgah menziarahi Affaf & menghantar lauk-pauk. Seingat saya, Abg Maaruf & Kak Syimah antara yg terakhir dtg menghantar lauk & menghadiahkan bekas botol susu yg kami masih gunakan smpi hari ini. Terima kasih.. sempat saya menjamah makan sblm keluar ke universiti utk 'perjuangan' terakhir ini... Abang ikut sama & menunggu dgn sabar selama lbh 2 jam diselangi dgn rengekan Ammar & tangisan Affaf...

Penilai tesis saya ialah Dr Maw-il Izzuddin dr University of Lampeter, Wales & Dr Humayon Dar dr Loughborough. Ianya adalah saat yg plg 'tough' bg saya yg menghasilkan suatu kajian yg menggabungkan bidang Shari'ah & Ekonomi.. jd agak mencabar utk memuaskan hati kedua2 penilai yg kedua2nya dr bidang yg berlainan.

Akhirnya, slp lbh 2 jam, para penilai bersetuju menganugerahkan saya ph.D dlm Ekonomi Islam dgn sedikit pembetulan yg akan diseliakan oleh Dr Seif... alhamdulillah! Waktu itu, saya rasa spt berjalan di atas awan.. spt tidak percaya perjuangan panjang saya di bumi UK hampir berakhir.. lbh manis kerana saya punya suami  yg sentiasa bersama berkongsi segalanya & 2 cahayamata bersama2 berkongsi saat2 gembira ini....
Sempat jumpa supervivor Ummi cum internal examiner Abi, Prof Presley semasa print tesis Ummi
Seminggu berikutnya, saya tumpukan perhatian membuat beberapa penambahan spt dicadangkan para penilai & berulang-alik ke rumah Dr Seif di Leicester sblm membuat final sumbission di kemudian hari. To be exact, tesis rasmi saya hanya sempat dicetak slp selesai kami mengangkut barang2 ke kontena pada Khamis 23/9 dan dihantar binding pd Jumaat 24/9. Memandangkan kami akan berangkat pulang pd Sabtu 25/9, saya meminta jasa baik Abg Ahmad Abbas utk mengambil thesis yg siap di'bind' pd Isnin berikutnya & menyerahkan ke pejabat Postgraduate. Shukran, Abg Ahmad!

Sahabat MML membantu memunggah brg2 ke kontena
Seterusnya, pd 23 September 2005, kesemua barang2 kami selamat diangkut ke kontena. Dan pd 25 September berikutnya, kami dgn berat hati teramat telah meninggalkan tempat yg penuh kenangan terindah ini. Di sinilah kami  mula berdikari sbg pasangan suami isteri, menguruskan rumahtangga & menimang cahayamata pertama juga kedua. Di sinilah kami byk belajar ttg erti kehidupan masyarakat yg benar2 berasaskan semangat ukhuwwah lillah. Di sini juga kami telah meninggalkan sebahagian hati kami & sejarah yg paling manis dlm hidup kami.. Terima kasih tak terhingga buat semua yg byk membantu kami sepanjang persinggahan sementara kami selama 4 tahun di bumi Loughborough ini. Moga ukhuwwah lillah ini terus dipelihara Allah selamanya..

Affaf pd hari mengangkut barang
Mengenangkan perjalanan hidup sepanjang mengandungkan Affaf di atas, saya & suami amat bersyukur krn Affaf ternyata membesar sbg anak yg amat ceria, peramah, cerdik & amat penyayang.

Bila diimbas kembali, Affaf juga membesar dlm suasana yg amat berlainan dgn Ammar kerana Abi & Ummi sudah mula sibuk & terikat dgn tugas2 asasi sbg pensyarah, 'reseacher' & consultant. Masa bersama Affaf agak terbatas pd waktu slp masa pejabat & hujung minggu shj. berbanding Ammar yg mendapat penjagaan & perhatian sempurna Ummi & Abi di UK dulu. Sebab itulah, Ummi & Abi cuba memahami perasaan Affaf yg kekadang amat mudah berkecil hati & merajuk panjang terutamanya bila melibatkan isu berkaitan 'sibling-rivalry' atau '2nd child crisis' yg mana Affaf sentiasa 'terpaksa' mengalah kpd si Abang & juga adik2nya yg ternyata lbh dominan mendapatkan perhatian Ummi & Abi...

Buat Affaf sayang.. Ketahuilah, Abi & Ummi amat sayangkan Affaf kerana Allah, kerana Allah lah yg telah mengaturkan perjalanan hidup Abi & Ummi dgn menganugerahkan Affaf dlm suasana yg amat istimewa ke dlm kehidupan Abi & Ummi yg penuh warna-warni ketika itu, alhamdulillah. Doa kami, agar Affaf sentiasa dipelihara Allah, menjadi muslimah, mukminah & mujahidah yg sentiasa memelihara hak2 Allah serta meneruskan perjuangan Rasulullah dlm apa jua bidang yg Affaf pilih serta terokai nanti. Ummi & Abi tidak punya harta yg bernilai tinggi melainkan anak2 yg soleh & solehah yg mewarnai dunia ummat dgn sumbangan bermaknanya..

Ya Allah, bimbinglah kami, peliharalah kami semua & dgn RahmatMu, masukkanlah kami sekeluarga ke Jannatulfirdaus yg kekal nan abadi... amin...

Selamat Hari Jadi, Affaf sayang!

Moga sentiasa dlm Rahmat & Kasih Sayang Allah!

Affaf sblm ke sekolah td..

Friday, 18 May 2012

Selamat Hari Jadi, Mak...

Tanggal 18 May merupakan hari Ibu dilahirkan.. sebagaimana lazimnya, saya pasti menelefonnya mengucapkan "Selamat Hari Jadi, Mak!".. dan ibu spt biasa akan tergelak campur terkejut krn tidak menyangka hari ini adalah hari jadinya...

Mengenangkan keadaannya, saya jadi sebak sekali.. inilah antara kesan dr kesakitannya, ibu mudah lupa... Namun, ibu seorang yg amat kuat peribadinya yg sentiasa memikirkan utk menyumbang kpd masyarakat walau pun dgn kekangan kesihatan & pergerakannya.. Kalau dulu, saya amat menyokong segala usaha ibu.. tp sekarang...

"Mak sebenarnya ada kelas kaunseling berasaskan Sifat 20 Allah jam 8.30-12.30 hari ini" Ujar ibu dlm keriangannya yg masih kedengaran. Tak sempat saya menjawab, Mak terus bercerita, "Tak apalah, walaupun peserta hanya 2 orang sahaja, tapi mrk itu amat memrlukan ilmu2 kaunseling ni.. mereka semua ibu2 tunggal.. dan wani tolong juga doakan seorang klien Mak yg masih dlm pemerhatian Mak iaitu berkaitan kes sumbang mahram."

Maksudnya, ibu saya yang menghadapi strok, berjalan dgn penuh kepayahan masih meneruskan rutin2 nya ketika sihat dulu2...."Bukankah Mak dah kendalikan kelas kaunseling anjuran LPPKN setiap Khamis ptg? Bukankah itu sudah cukup?" Perasaan saya bercampur baur, hawa2 kemarahan terasa kpd pihak penganjur yg krg peka dgn tahap kesihatan ibu..

Tegas ibu, "Tak apalah, inilah sumbangan Mak di akhir sisa2 hidup mak.. Mak mahu terus BELAJAR dan MENGAJAR hingga Allah mengambil nyawa mak nanti..!"

Saya cuba mengawal titisan air mata sehingga selesai perbualan kami...
Benar sekali .. inilah semangat juang yg tulus dari seorang bergelar IBU dan GURU.. Oh ibuku, moga Allah sentiasa memeliharamu, memberi kekuatan & kesihatan agar kami terus dpt memanfaati ilmumu dan yg paling penting doamu yg mustajab utk anak2 & cucu...

Ya Allah, ampunilah kedua ibubapaku, kasihanilah mereka.. sebagaimana mereka mendidik, mengasihani kami ssewaktu kecil dulu..


SELAMAT HARI IBU & SELAMAT HARI GURU BUAT IBU TERCINTA..

Tuesday, 24 January 2012

Menjadi 'Program Planner & Coordinator' Keluarga

Setiap kali menjelang cuti umum atau cuti sekolah, tentunya ibu2 terutamanya akan memikirkan apa perancangan utk keluarga & anak2 khususnya. Melihatkan trend di ibu kota.. kebanyakan masa utk dihabiskan bersama anak2 lebih ditumpukan kpd membawa anak2 berjalan2 sama ada ke gedung2 membeli belah, taman tema permainan, taman bunga, mahu pun ke pusat2 peranginan & perkelahan dengan menyewa hotel atau tempat penginapan utk berehat2. Contohnya, di setiap hujung minggu, pastinya pusat2 membeli belah penuh sesak berbanding hari biasa terutamanya yg mengandungi pelbagai kemudahan utk seisi keluarga spt pasaraya, butik2, pusat sukan, tempat permainan kanak2, tempat makan dsb.

Saya juga tidak terkecuali membawa anak2 ke pusat membeli belah kegemaran di hujung minggu tertentu bilamana ada urusan utk berbelanja keperluan rumah. Terasa ingin menghabiskan masa yg singkat bersama2 anak2 di hujung minggu.. kiranya spt menyelam sambil minum air!

Saya selalu terfikir apakah nilai2 yg saya telah pasakkan ke dlm jiwa anak2 dgn aktiviti2 sebegini? Saya cuba meletakkan diri ini ke dlm diri anak2... dan saya merasakan anak2 mungkin beranggapan (secara sedar atau tidak) ketika hujung minggu atau hari cuti...
1) Keluar berjalan2 ke tempt membeli-belah  tertentu atau pusat peranginan adalah satu kemestian
2) Hujung minggu atau hari cuti adalah hari utk berhibur di luar rumah
3) Mesti membeli sesuatu (mungkin mainan atau pakaian atau barangan lain permintaan anak2)
4) Mesti makan di luar
5) Ibu & ayah hanya ada masa utk anak2 ketika keluar berjln2 sebegini

Memikirkan nilai2 di atas, saya amat risau krn ianya akan memberi kesan kpd nilai sensitiviti, nilai kekeluargaan, nilai utk menghargai rezeki walau sedikit, nilai sosial, dan nilai utk menyumbang kpd masyarakat. Bahkan, anak2 akan terdedah kpd nilai2 negatif spt nilai material, hiburan melampau, individualistik dsb.

Saya pernah melihat satu keluarga di sebuah kopitiam, walaupun mrk semeja, tapi semua ahli keluarga sibuk dgn urusan masing2; si ibu dgn blackberry, bapa dgn iPad & anak2 ada gameboy & PS setiap satu di tangan!! Saya berharap mereka tidak sebegitu bila berada di rumah sendiri!

Menginsafi ttg senario begini yg mungkin kerap berlaku tanpa sedar mahupun krn krg sensitiviti .. saya lebih berhati2 dlm merancang percutian, atau masa luang di hari2 cuti & hujung minggu. Suami juga punya keperhatinan sama, jadi kami sama2 bermuafakat dlm perkara2 berikut:

1) Di hari2 cuti, spt CNY sekarang ini, keutamaan diberi kpd aktiviti2 bersama anak2 di rumah. Sebenarnya terlalu byk ruang & peluang utk hasrat ini yg memerlukan si ibu terutamanya utk lbh kreatif & innovatif. Contoh, reinforce kerja2 rumah bersama2, kemas tempat tidur sama2, kemas mainan sama2, susun mainan atau baju2, asingkan yg tidak lagi diperlukan utk diberi kpd yg lebih memerlukan. Boleh juga libatkan anak2 di dapur utk membuat biskut atau donut atau potong sayur yg menggunakan tangan dll.

Apa yg saya paling suka di waktu2 sebegini ialah penglibatan suami bersama anak2 memandangkan masanya yg agak terbatas bersama. Saya amat menghargai peranannya.. suami tidak pernah mengecewakan anak2 bilamana mrk memintanya bermain bola sama2, atau berbasikal ke taman berdekatan walaupun sedang sibuk membaca atau menyiapkan penulisannya di rumah.

2) Utamakan aktiviti2 berbentuk riadah yg menyihatkan badan. Janganlah dibiarkan anak2 leka menonton atau bermain game, bahkan perlu ada juga jadual menonton spt rutin2 lain.

3) Bila keluar membeli belah, perlu ada senarai agar masa tidak dihabiskan secara sia2. Kalaupun ada aktiviti lain spt ke tempat permainan atau membeli sesuatu buat mrk, perlu di minimisekan masanya dan perlu sentiasa diingatkan bahawa ini adalah ganjaran buat anak2 kerana sebab2 tertentu yg positif.

4) Bila ada peluang utk makan di luar, sememangnya si ibu akan lega krn 'cuti masak'. Tapi perlu juga ingatkan anak2 bahawa masakan ibu di rumah tetap yg terbaik; lbh sihat, lebih bersih & lebih berkat!

5) Masa cuti juga adalah masa yg amat sesuai utk melatih anak2 dlm skil2 tertentu. Misalnya, cara solat berjamaah, cara bermain bola, menghafaz surah2, dll. Kiranya seperti  KPI cuti sekolah lah..!

6) Bagi anak2 lelaki, eloklah dibawa solat berjamaah di masjid atau surau berdekatan agar mrk mengenali ahli2 Qariah setempat.

7) Mengamalkan ziarah menziarahi keluarga lain atau sahabat2 krn ianya amat baik utk perkembangan sosial anak2. ALhamdulillah, keluarga suami tinggal berdekatan, jadi sudah menjadi kemestian utk kami sekeluarga berkumpul beramai2 di rumah mertua di malam hujung minggu. Anak2 akan bermain2 dgn sepupu2 yg sebaya; malah kami yg dewasa pun spt therapy pula bila berpeluang utk berborak2 ttg pelbagai perkara sesama adik beradik & ipar2.

8) Jadikan budaya membaca Al-Quran di waktu tertentu, contohnya antara Maghrib & Isha'. Waktu cuti pula, diwajibkan anak2 memulakan hari mrk dgn membaca Al-Quran dulu sblm mrk bermain2 atau belajar. InsyaAllah, byk khasiatnya...

9) Begitu juga bila ibu atau bapa yg kerap 'out-station'.. sbg 'compensate' ketiadaan mrk, ibu bapa kerap membelikan sesuatu utk anak2. Amalan ini akan 'spoil' anak2. Biarlah sbrg hadiah merupakan ganjaran terhadap sesuatu pencapaian yg positif, bknnya sbg pengganti ibubapa yg sibuk atau tanpa apa2 sebab yg khusus.

Percayalah bahawa bila kita para ibu merancang secara holistik dlm apa jua keadaan berlandaskan keutamaan terhadap nilai2 Islami & kekeluargaan, kita akan berasa kurang letih, kurang tekanan, malah bahagia bila santai bersama2 keluarga dlm kesederhanaan. Juga pengaruh ibubapa & keluarga akan lebih kuat terhadap jiwa anak2.

Tentunya, cabaran terbesar ialah sifat keibuan atau kebapaan yg menebal yg menyebabkan kita mudah berasa kasihan terhadap anak2. Ingatlah, bahawa iblis laknatullah akan hinggap pada mana2 hati yg punya nafsu. Tentunya, bagi si ibu terutamanya.. nafsunya terbesar adalah anak2.. jd itulah medan ujian terbesar buat ibu2.. dgn perasaan cinta semulajadi ini si ibu mampu mengoptimumkan potensi diri & shakhsiah anak, mahupun sebaliknya merosakkannya...

Jom, kita berusaha utk menjadi Perancang & Penyelaras Program yg lbh efektif utk keluarga kita agar rumahtangga kita kekal sbg Syurga Dunia ini...insyaAllah!